2:a Pluton - Spaning [Bravo-Romeo]

Topics and things concerning this game.
Post Reply
User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

2:a Pluton - Spaning [Bravo-Romeo]

Post by Fagge » 15 May 2007, 19:57

I den här Tråden kan vi i 2:a plut öppet sammanställa och redovisa rellevant info.

redan nu så har det kommit komp. brev till endel vet ej i fall alla inom spaning fåt mejl eller info..
kommer klippa klistra lite med infon.
så den kommer upp så alla i 2:a plut ser i fall ni fick den som spam.

:!: vill bara påminna dem i andra pluton att jag är en förlängd arm av Komp. C
och ju mer info som kommer så uppdateras och samman ställs info av viktig pungt här

:idea: bra tips för dom på spaning är http://www.soldF.com
på sidan kan ni hitta endel bra saker samt ett minnes kort som jag personligen tycker att man bör plasta in och ta med i benfickan.
det är finns under tjänster och download.. den flerfärgade föll mig mer i smaken.
notera ett signalerings alfabetet på svenska och engelska finns på kortet.

:idea: sen vill jag även nämna Doffs knäppetält för den som inte har ett liggandes hemma http://www.c47.net/doff/roof.asp
Rulle in HELL is better than be a slave in heaven
_________________________________________________________________________

B4 - UN - PC
B5 - Swe Bat - Recon - PSC
B6 - Nato - PC
B11- SFODU - SL
B12 - Border Police Cmd

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Chefen info brev

Post by Fagge » 16 May 2007, 08:32

Inledning:
Här kommer alla aktuell information som vi har för spaningskompaniet just nu. Hur vi skall sova, spana, strida med mera. Eftersom vi inte har någon möjlighet att öva tillsammans och vi har alla olika erfarenheter så har vi försökt sammanställa hur vi har tänkt oss det hela.
Tobias Andersson heter i alle fall jag som kommer att vara er närmsta högsta chef under Berget 5 och jag tillsammans med Markus kommer göra allt för att ni skall få den bästa air soft upplevelsen någonsin. Eftersom det är vi som bestämmer över er så är det våran skyldighet att se till att ni har det bra och kommer hem nöjda och glada. Det var längesen jag såg fram emot någonting så här mycket och ni skall veta att så fort det bli game on på fredagen, så kommer det säga poff och sen är vi ute på vårt första uppdrag. Lite kort om mig själv så kan jag väl säga att jag gjorde min militärtjänst som Prickskytt på spaningsplutonen. Jag är 21 år gammal och jag jobbar som undersköterska på medicin akuten i Örnsköldsvik ca 1h från Härnösand, på helgerna jobbar jag extra som ordningsvakt.
Många av er är utbildade militärer med flera utlandsmissioner bakom sig och jag vet att ni är vana att göra saker på ert sätt. Men för att vi skall få det här att funka utan att ha någon Changs att öva i förväg så måste vi prata samma språk. Ni kommer att arbeta mycket självständigt inom grupperna det ända som jag kräver av er är att ni rapporterar enligt dom mallar som finns under ”Radio”, annars är det här häftet mest ett stöd till er.

Spaning:

Så här har kommer det att gå till rent teoretiskt när vi skall spana. Vi kommer förmodligen mestadels bedriva rörlig spaning och det kommer gå till på följande sätt.

1. transport från bas eller motsvarande antingen till fots eller fordon
2. Vi är nu ca 500-1000m från objektet/området vi skall spana mot. Här upprättas en ”väskgömma” dvs. vi tar av ryggsäckar och allt annat som inte behövs för att strida. Detta för att kunna framrycka lätt och smidiga. Detta är ÅSA 1 (återsamlingsplats 1)
3. Stridspararen utgår för rörlig spaning enligt direktiv från Grupp C och rapporterar in via radio alt efter tidsintervaller om radiotystnad är kommenderad.
4. Återsamling och urnässling.

Om vi är under marsch och får order att spana av ett område kan vi göra det på följande sätt:

- GruppC utser en ÅSA i marsch riktningen där alla stridsparen skall samlas.
- Stridsparen utgår och ”sveper” av området samtidigt som dom rör sig framåt mot ÅSA
- Alla samlas vid ÅSA och fortsätter enligt givna direktiv


Fast spaning kommer att gå till på följande sätt:
1. ÅSA 1 fastställs
2. Cheferna rekar O-plats
3. O-plats byggs
1 stridspar bemannar O-platsen meddans övriga drar sig tillbaka till ett bakre läge.
Framme vid OP är 1 i stridsparet aktiv medans den andra kan ta det lite lugnt, föra anteckningar osv.
Postavlösning sker efter gruppchefens direktiv.

Radio:
Det här vill jag att alla skall ha läst in sig på. Hur vi rapporterar in våra observationer kan vara det som avgör och Cheferna kommer att fatta många av sina beslut utifrån våra rapporter. Jag vet att dom flesta av er är bekant med radiorapportering men alla är inte det.

Spanrapporter kommer att ske enligt dom 7s:en:
• Stund
• Ställe
• Styrka
• Slag
• Sysselsättning
• Symbol
• Sagesman
• Sedan* = vad gruppen kan göra åt saken

Exempel Spanrapport enligt dom 7sn:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Alpha Romeo kom
- Alpha Romeo från Bravo Romeo spanrapport 7s skriv kom
- Bravo Romeo från Alpha Romeo kom
- Stund: Nu 18:54
- Ställe: Bravo Romeo O-plats
- Styrka/slag: 2st Patgb 203
- Sysselsättning: Framrycker från öster till väster
- Symbol: Playboy kaninen på sidan
- Sagesman: Bravo Romeo signalist slut kom
- Alpha Romeo uppfattat klart slut

*Vid behov
- Sedan


Förbindelseprov:
Innan vi ger oss ut på ett uppdrag är det stark rekommenderat att Plutonschefen gör ett förbindelseprov med sina grupper. Detta kan även göras från grupp till plutC om ni är osäkra på om ni har samband eller inte.

Exempel Förbindelseprov:

- Bravo Romeo Bravo Romeo
- Bravo Romeo kom
- Bravo Romeo från Alpha Romeo Förbindelsen provas slut kom
- Bravo Romeo uppfattat klart slut


Sammanstöt:
Om ni skulle hamna i strid kan ni rapportera in det på följande sätt.

Exempel samanstöt 1:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Bravo Romeo är i strid med dom 7 dvärgarna
- Position 300 m öster om McDonald’s
- Återkommer klart slut

När ni rapporterar så här så väntar ni inte på någon bekräftelse utan ni rapporterar bara in det utan något kom eller motsvarande. När ni säger återkommer klart slut så betyder det att ni kommer att återkomma med en ny rapport så fort ni får tillfälle. Den kan låta så här.

Exempel samanstöt 2:

- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Alpha Romeo kom
- Alpha Romeo från Bravo Romeo vi befinner oss fortfarande i strid
- Bravo Romeo fortsätter lösa huvuduppgift slut kom
- Alpha Romeo uppfattat Bravo Romeo är i strid, fortsätter lösa huvuduppgift klart slut

Här kan ni i stället begära understöd eller liknande om GruppC anser att uppgiften inte längre går att lösa eller att ni är i kraftigt underläge. Därför är det viktigt att ni alltid meddelar era positioner så att PlutC kan börja förbereda för att kunna understödja er.

Spaning/Strid:
Jag skulle önska att alla ser över sin utrustning och plockar bort sånt som inte behövs eller som bara är för syns skulle. Samma sak med allt som blänker eller är i någon stark färg. Ta på er utrustningen och hoppa lite, skramlar den och har sig så åtgärda det.
Detta för att vi skall vara lätta och smidiga. Försök att tänk ut att nu skall vi spana då tar jag av det här eller nu skall vi strida då tar jag med det här.
Det som jag vill trycka på är att tänka på uppgiften/uppdraget. Vi är spanare och löser vi en spaningsuppgift så är vårat första prioritering att INTE bli upptäckta, Undvik strid till varje pris och håll er dolda. Och det är viktigt att ni rapporterar in ALLT ni ser och hör, och det är här dom 7sen kommer in i bilden.

Om ni Tex. rapporterar in en TGB 11 med betäckningen RB på sidan kl 12:30 sen kl 12:45 åker samma TGB åt andra hållet för att sen komma tillbaka igen. Var då noga med att när ni rapporterar in Symbol säg att det är samma TGB 11 som åker fram och tillbaka. Det är jätte vitigt så att ni inte rapporterar in 212st TGB 11 när det i själva verket bara är 1. Eller att samma TGB åker fram och tillbaka, då kommer ju staben vilja vet varför den gör det.
Så var noga med era rapporteringar och rapportera allt. Det är INTE ni som avgör vad som är viktigt eller inte.

Eran gruppchef kommer att dela in er i stridspar och det är viktigt att ni inom erat stridspar utser vem som är chef. Även en så liten enhet som 2 man behöver en ledare. Jag tänker inte gå in och orda i hur ni skall lösa gruppstrider, det tror jag ni löser bättre utan våran inblandning.


Kommandon
vad skall jag göra:
Detta är vad som förväntas av er när ni får följande order.

Kommando ”färdig till strid”:
- Fyll magasinen
- Se över er personliga utrustning
- Se över gruppens utrustning
- Gå på Toa
- Maskerar er (på GruppC order)

Kommando ”Marsch färdiga”:
- Packa ihop utrustningen
- Ta på er stridsväst, kängor etc.
- Packning på = ta på er ryggsäcken

Kommando ”SOLO” = Stanna, Observera, Lyssna, Ofta:
Detta är nått som spejaren skall göra med jämna mellanrum när vi går på patrullformering.
- Spejaren ger tecknet för låga ställningar (öppen hand förs ner mot marken i en båge)
- Alla intar låga ställningar, sitter tysta och lyssnar
- Efter ca 2-3 minuter gör spejaren framåt och gruppen fortsätter.
Spejaren ansvarar för att göra SOLO med jämna mellanrum beroende på terräng och uppdrag, men gruppC kan alltid kommendera SOLO xx minuters intervaller om han vill ha det på något särskilt sätt.

Handsignaler:
Många av er har redan egna interna handsignaler men för att alla skall prata samma språk så är ovanstående handsignaler fastställda för spaning.
Tänk på att tecknen kommer i rätt ordning:
- Vem
- Vad skall jag/du göra
- Vilken riktning

• Riktning – Peka med hela handen
• Egen trupp – Tummen upp
• Fientlig – Tummen ner
• Soldater – ”gå” med pek och långfingret
• Stridsvagn – timeout tecken
• Klartecken – öppen handflata i huvudhöjd
• Samband söks – Samma som klartecken men för handen i sidled
• Samling till mig – Armarna förs i cirklar
• Runtomkringförsvar ”igelkott” – en knuten hand på huvudet
• Observera i den riktningen – Handen mot pannan (som solskydd)
• Lyssna – Handen kupad bakom örat
• Sydd / låga ställningar – Öppen hand förs mot marken i en båge
• Byggnad – Kupa handen nedåt
• Gruppchefen till mig – Handen på överarmen
• Plutonchefen till mig – Handen på axeln
• Jag ser – Pek och långfinger mot ögonen, följt av vad du ser och i vilken riktning
Förläggning/sömn:

På Basen kommer vi att ha tillgång till ett Tält 20 som Georg Bornström och hans grupp fixat. Detta tält är tänkt att användas för förvaring av utrustning och allt ni kan tänkas vilja ha i ett tält. Viss sömnaktiviteter kan eventuellt förekomma men inte i första hand. Jag rekommenderar alla att ta med sig någon form av knäppetält eller liknande efter som ni kan bli ute i fält under längre perioder. Och det är inte kul att ligga på O-plats och vara genom blöt. Vi kommer INTE att tillhandahålla något tält eller motsvarande för sömn på basen så varje grupp är ansvarig för att själva lösa hur ni skall sova. Om det innebär att ni sover under bar himmel eller tar med er ett 12 manna tält är helt upp till er. Men alla skall sova i anslutning till vårat T20 som kommer att bli spanings samlingsplats.

Den enskilde spanaren:
Här nedan följer en lista på saker som är bra att ha och saker som ni i princip måste ha. Det som står på ”bör” listan kommer ni få svårt att klara er utan.

Detta bör alla ha:
- Liggunderlag
- Sovsäck
- Extra vattenflaska (1.5 L petflaska eller motsvarande, krav alla )
- Maskeringsfärg
- Knäppetält (motsvarande)
- Anteckningsmateriel (Krav chefer)
- Radio för internkommunikation
- Mindre ryggsäck för fältbruk
- Förstaförband eller motsvarande (Krav alla)
- Frystorkat eller annat som är lätt att äta i fält
- Kompas (Krav Chefer)

Bra saker att ha:
- Kikare
- Ficklampa med avskärmning
- Rep
- Hampgarn 1/grupp
- Cammonät 1/ grupp

Rollspel

Berget 5 är ett milsim med tyngd på realism och rollspelande på olika nivåer. Här nedan har jag skrivit ner hur jag ser på rollspel och spaningskompaniet.
Jag vet att alla inte vill rollspela lika hårt som en del andra så därför har jag försökt lägga nivån lite lagom hög, alla skall känna sig bekväma med hur vi agerar.
Men ungefär så här har jag tänkt mig.

Var välklädda på basen och bär vapen och utrustning rätt. Var enhetliga i den mån det går (gruppchefens ansvar) och försök uppträda lagom proffsigt.
Lyssna på era chefer och följ dom order ni får även om ni tycker att det vore bättre att göra på ett annat sätt. Tänk på att man alltid kan ge förslag men order ges nedåt aldrig uppåt.
Tänk på att använda rätt rang Tex. Ja Major och så vidare. Försök att använda korrekt språk speciellt över radion.
Om jag vill samla Kompaniet/plutonen för ordergivning etc. En viss tid så vill jag att kompaniet/plutonen står uppställd gruppvis på 2 ledlinje.

Övrigt:
Jag kommer förmodligen att finnas på Berget från onsdagen den 13 och när ni kommer fram vill jag att ni kontaktar mig på min mobil så får ni direktiv vart vi skall samlas efter incheckningen.
Det verkar även som att vi kommer att ha tillgång till ett fordon som ”Insatsstyrkan” har med sig, men det är för till fället lite oklart vilken typ av fordon det rör sig om.

Om ni har några frågor så är det bara att höra av sig antingen till mig eller Markus.

Tobias ”Balto” Andersson Kompanichef
Tel: 076-2231972
MSN: Tobias_000@hotmail.com

Marcus ”Fenrir” Örneståhl Ställföreträdande kompanichef
Tel: 073-9071686
MSN: azatoth@hotmail.com
Rulle in HELL is better than be a slave in heaven
_________________________________________________________________________

B4 - UN - PC
B5 - Swe Bat - Recon - PSC
B6 - Nato - PC
B11- SFODU - SL
B12 - Border Police Cmd

Daffy

Post by Daffy » 16 May 2007, 11:10

*Fy fan vad bra jobbat* :D

Balto
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 34
Joined: 17 Jan 2007, 04:47

Post by Balto » 16 May 2007, 15:40

Tackar nått måste jag ju göra för att fördriva ensamna kvällar.
Berget 4 UN
Berget 5 Swe Recon force
Berget 6 NATO Recon force

Post Reply